сряда, 20 януари 2016 г.

"Алена кралица" от Виктория Айвярд


Хората в антиутопичния свят на Норта са разделени според цвета на кръвта си - Сребърните са елитните и авторитетни личности със свръхестествени способности, а Червените представляват простолюдието, обречено да живее в робство на по-висшите от тях. През целия си живот Мер Бароу е била убедена в произхода си на Червена - тя е типична крадла без добро образование, работа и бъдеще, която се е примирила с идеята, че ще замине на война. Но след една случайна, странна и животопроменяща среща, Мер е назначена да прислужва в двореца, където по още една странна случайност тя разбира, че също като Сребърните притежава тайнствена и необикновена способност. След това откритие момичето е принудено да остане да живее в двореца, за да поддържа илюзията за живота си в името на запазването на досегашния ред в страната. Но опасностите, застрашаващи кралския двор, не се крият само отвън в лицето на бунтовническото общество - те са и вътре в двореца. В историята се преплитат интриги и непредсказуеми обрати, а властта, сигурността и доверието са под въпрос, тъй като всеки може да предаде всеки.

Не мога да се подхлъзна. Нито сега, нито когато и да било. Аз съм една от тях. Аз съм специална. Аз съм злощастна случайност. Аз съм лъжа. А животът ми зависи от поддържането на илюзията.

Прочетох "Алена кралица" преди около седмица и оттогава основните ми въпроси, свързани с нея са "Защо, по дяволите, свърши така?" и "Кога ще излезе следващата?". Трябва да призная, че в началото книгата не успя съвсем да ме грабне и й отне около стотина страници, за да привлече интереса ми и да го задържи до последното изречение. Светът, макар и създаден по типичния за антиутопиите начин, е много добре изграден и описан. Това вероятно се дължи на начина на писане на Виктория Айвярд - простичък, но завладяващ. Много харесвам книги, написани така, че да се почувстваш като свидетел на всичко случващо се, сякаш можеш отблизо да огледаш и да си представиш всеки описан детайл - за мен "Алена кралица" беше една от тези книги, което е и основната причина да я харесвам. 

Веднъж ти казах, че трябва да пазиш сърцето си. Трябваше да ме послушаш.

Като сюжет отначало беше леко монотонна - това е и причината да проточа началото, но след това наистина не можех да я оставя. Изпълнена е с обрати, постоянно се случва нещо объркващо и коренно различно от онова, което до този момент си смятал за факт. Събитията непрекъснато се променят - постоянно се намираш в разгара на една война, зад която стоят интриги, лъжи, коварство и предателства. Любовният триъгълник (или по-скоро четириъгълник) според мен също е много добре изграден и вместен между събитията. Обикновено не съм фенка на подобни любовни фигури?, но в случая не се наблягаше чак толкова на отношенията между героите - тази част от историята остана на заден план, като едновременно с това чудесно допринесе за нарастващото напрежение и засилващия се у мен интерес.

Пламък и сянка. Едното не може да съществува без другото.

Към всеки от героите изпитвам смесени чувства, тъй като никой от тях не успя да ме спечели напълно на своя страна. Мер, от чието име се разказва историята, на моменти наистина много ме дразнеше - не само с постъпките си, но и с начина си на мислене. И все пак тя е много силна и всеотдайна героиня, която въпреки обстоятелствата, в които попада, се държи човешки и не спира да се бори. Харесвах Кал в началото, но след това останах с впечатлението, че е поредният клиширан образ на перфектния принц престолонаследник. С приближаването на края обаче той отново успя да си спечели положителното ми мнение. Що се отнася до Мейвън, неговият образ много ми хареса, дори след края (леле, този край.) Мисля, че писателката е изградила личността му много добре - той е сладък, мил, почти перфектен, но в него има и нещо гнило. Усетих това малко след появата му, но въпреки това запазих мнението си за него през цялото време, а и сега съм изпълнена с надежда за един осъзнал се и по-различен Мейвън в следващите книги. Второстепенните герои като Килорн, Фарли, Гиза, Джулиан и Еванджелин, от друга страна, ме оставиха с много добро впечатление, като първите трима спечелиха всичките ми симпатии. Килорн за мен е най-подходящ за Мер - той притежава много голяма част от качествата, които търся у мъжките персонажи като смелост, всеотдайност, упоритост и независимост. Фарли пък е една от най-силните и борбени женски героини, за които съм чела. Обичам Гиза и много искам да разбера повече за нея и за това, което й се случва по-нататък, защото тя просто не присъстваше достатъчно. Джулиан е много важен за книгата и развитието на Мер като личност и ме остави с доста добро впечатление, макар че все пак очаквам да се окаже, че в него има нещо нередно. Колкото до Еванджелин, тя е героинята, която обичам да мразя - за нея също имам големи надежди. Наистина харесвам повечето второстепенни герои, но имам чувството, че техните собствени истории не бяха достатъчно развити в хода на книгата, така че очаквам да ги опозная по-добре в останалата част от поредицата (особено Гиза.)

Това е въпрос на живот и смърт. Не играя за трон или корона, или принц. Изобщо не играя. Аз съм различна.


След прочитането на книгата вече не съм изненадана защо спечели наградата на Goodreads за най-добра дебютна книга през изминалата година. Подходяща е за почитатели на "Игрите на глада", "Изборът" и "Дивергенти", и изобщо за хора, които харесват съвременни дистопии, пълни с обрати и интриги. "Алена кралица" ще ви остави без дъх и изпълнени с въпроси, ще ви накара да прелиствате страниците, за да разберете по-бързо какво се случва на края. След това вероятно мъничко ще съжалявате (понеже, отново, краят), но книгата е просто невероятна и страхотна, и уникална, затова напълно ще си струват сълзите, яда и нестихващото желание за още.
(Във връзка с това, според GR втората книга излиза в началото на февруари, така че силно се надявам скоро да е достъпна и за българските читатели, защото очевидно имаме огромна нужда от това.)

Снимки: tumblr